måndag 23 januari 2012

En bro att undvika

Eftersom Rio Guadalquivir går genom stan har det byggts ett gäng broar över den.
Bron som jag har fotograferat är Puente del Christo de la Expiración byggdes inför världsutställningen i Sevilla 1992. Som så mycket annat.
Namnet är långt, så bron brukar bara kallas El Cachorro.
Jag brukar ta den när jag går från Triana till busstationen eller mataffären i Plaza de Armas. Men jag försöker undvika den.
Jag avskyr nämligen den här bron.

Ni ser taket?
Det är inte till någon som helst nytta. Jag har gått över den där bron så många gånger genom åren, och inte vid någon tidpunkt på dagen har taket gett någon skugga. Den som har varit i Sevilla under den varma årstiden vet vad det betyder.
Inte skyddas man mot regnet heller.
På den här bron verkar det som om man utstätts för vädrets påhitt värre än någon annanstans.
Solen bränner mer, regnet piskar hårdare.
Vinden blåser kraftigare.
Regnar det blir bron dessutom lite halkig.
Det är en sexfilig väg mellan de båda promenadpartierna. Bilarna kör väldigt fort på den vägen.
Jag avskyr bron.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ny gadget

ny gadget