tisdag 23 maj 2017

Vardagsglimt

Tisdag.
Jag är så orimligt trött. Funderar på om det kommer sig av nattvakandet med Disa, men det var ju bara en halvtimme sista natten. Eller allergimedicinen. Alla säger ju att man blir trött av den. Eller förkylningen?
Totalt orkeslös. Det som till slut fick mig att tvätta var att Jesús redan hade lagt in alla kläder och jag tryckte på en knapp, på den nivån är det.
Han flinar lite och tycker att det är rätt åt mig som vägrar siesta. Jag kontrar med att om vi hade en hängmatta skulle jag sova där varenda dag. Hoppet står nu till Jesús syster, som ska flytta från hus till lägenhet i stan, att hon tänker på oss när hon behöver göra sig av med hängmattan.

Jesús har massor av energi. Medan jag smyger mig upp till sängen då och då diskar han, lagar mat, stryker och tillverkar han tre maracas och en liten trumma till Disa.
Denna maracastillverkning är det enda som har fått honom att köpa och äta yoghurt, eftersom han tyckte att de röda bägarna skulle bli fina.
Jag ligger i soffan medan han sätter på en Judas Priest-vinylskiva som han och Disa dansar till och skakar sina maracas.
Disa springer ut i pation för att bada i plaskpoolen igen, och Jesús sitter kvar och skakar en maracas till låten. Jag också, av ren tankspriddhet.


Pysseltips: Lägg i linser och limma ihop två diskade yoghurtburkar. Sätt på klistermärken.

Trumman hamnar i plaskpoolen. Disa tar av klistermärkena från maracasen och sätter dem i pannan, hon vill ha dem där när hon och hennes pappa går till lekplatsen.
Sedan, medan vi är på övervåningen, smiter hon ut genom dörren. Jesús hittar henne på gatan, på väg mot lekplatsen själv, barfota och naken, med maracas i handen och klistermärken i pannan.
Jag sätter mig hos mina älskade växter i pation. luktar på tomaterna och känner på den första som håller på att bli röd, studerar de små gurkorna som håller på att växa fram. Hittar en ny blomma på chiliplantan, funderar på var jag ska ta av basilikan för att föröka den. läser om hur tomatplantorna ska bli mindre höga och rangliga. Häpnar över att dill kan växa sig så hög, och undrar hur jag ska rädda gräslöken som håller på att vissna. Tål den inte spansk värme?
Det är drygt 28 grader i skuggan. Funderar på att åka och bada i en sjö i närheten.
På att köpa fisk och skaldjur till en soppa, och laga den.
På att gå och fråga hur jag ska göra för att byta ut mitt svenska körkort till ett spanskt.
Baka.
Göra en vimpel.
Fixa bilder.
Orkar inte.
Vill helst av allt att familjen ska försvinna ut ur huset resten av kvällen så jag kan se en tv-serie.

Vänta... Vad är det som låter?
En granne och hans kompis sitter ute i kvällsvärmen och spelar gitarr och sjunger flamenco. Så himla fint.




2 kommentarer:

  1. Jag tycker att jag alltid har ont i halsen. Tror det kanske är sömnbrist, och efter att ha ätit sen lunch brukar jag bli jättesömnig och det känns som jag inte vet hur jag ska kunna vara vaken hela eftermiddagen. Vilka fina maracas. Vilket bra pyssel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, halsont är inte kul...
      Testa maracasen, väldigt enkelt och kul att göra! Den lilla trumman också, den tillverkas av en miniost-ask, men då gömde jag mig i sängen så jag missade hur man gör den :-)

      Radera

ny gadget

ny gadget