tisdag 16 augusti 2016

Busskortet

Nu ska jag busspendla i en vecka, så då kan jag ju publicera de inlägg jag skrev i början av juli på temat buss!

I ett par veckor bor vi på landet, på ett underbart ställe, min hemtrakt. Jag går förbi vajande sädesfält och betande hästar på vägen till bussen. Det ligger några mil från mitt jobb.
Jag har sedan gymnasietiden busspendlat, och jag gillar det. Nu hade jag hade med ett nyladdat rabattkort och en bok (lästid!) till första resan till jobbet. Och jag njöt, ända tills jag såg hur mycket resan kostade. Över 50 kronor enkel väg! Det skulle bli en dryg hundralapp om dagen, i två veckor! Var det möjligt??
Det bekymrade mig ganska mycket. Jag kom direkt från Spanien och hade inte så mycket pengar, och svensk lön skulle jag få först i slutet av månaden. Fanns det någon lösning? Jag hade ingen lust att komma hem med sådana tråkiga nyheter. Över tusen kronor på två veckor. Betalar folk så mycket förr att komma till jobbet? Jag frågade en av mina bästa vänner, också busspendlare, på samma jobb men på en annan redaktion. Är det här ett normalt pris?
!Nej! Det är det inte! Det är inte normalt och det är inte okej nånstans! Må deras skägg växa inåt! Jag ska fixa det här! Jag ska pyssla om dig!" svarade hon.
Själv använder hon ett månadskort som egentligen inte kostar mycket mer än vad mina två veckor med rabattkort skulle kosta.
Jag grubblade över det här ända till lunch. Då kom min nya kollega fram och sa "Nu låtsas vi att jag är Åsa. Hon har bett mig ge dig det här som en försenad födelsedagspresent."
Jag fattade ingenting. Men kollegan räckte, i egenskap av min vän Åsa, fram... ett busskort! Ett månadskort! Min vän hade pratat med kollegan, fått henne att gå ut på lunchen och köpa busskort och ge det till mig!
Min reaktion var kanske att ta i, men jag blev så lättad. Så himla lättad.

4 kommentarer:

  1. Vad snällt!! Och vad dyrt! Jag har ju pendlat till Lissabon ett par veckor nu på sommaren och också reagerat över hur dyrt det är. Jag undrar hur pendlande portugiser har råd med det. Jag tyckte jag laddade kortet alldeles för många gånger, och månadskort finns inte på mitt pendeltåg och inte på bussarna heller. Exakt hur mycket det kostade per dag lyckades jag inte räkna ut, men det verkar vara över 6 Euro/dag. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. 6 euro för den korta sträckan! Här i Spanien är det jättebilligt att åka buss, men tåg är svindyrt, och pendeltåg vet jag inte.
      Jag har så många inlägg att läsa ikapp! Jag läntar efter det, men vågar inte börja för jag kommer inte sluta innan allt är läst. Och nu hinner jag inte. Ska bli roligt att se vad du har varit med om i sommar, och läsa om nya jobbet!

      Radera
  2. Pendeln mellan Benalmádena och Málaga kostar ca 3 € om jag minns rätt.

    Och ja, det är svindyrt med allmänna kommunikationer i Sverige. Har man egen bil så går kostnaderna nästan på ett ut och båda alternativen har sina fördelar: slippa vänta på en buss men inte läsa i bilen osv.

    Vad jag har svårt att greppa är varför det är så hiskeligt dyrt att ta fjärrtåg. För samma pris kan jag flyga mellan Arlanda och Málaga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett mysterium! Liksom svenska hotellpriset (hu!!!) eller svensk tandläkare.

      Radera

ny gadget

ny gadget