söndag 1 maj 2016

Dyrt att förnya passet i Spanien

Kanhända beklagade jag mig väl mycket när jag av tulltjänstemannen fick veta att mitt pass inte gäller längre eftersom det gick ut för en månad sedan. Men jag ville verkligen, verkligen inte åka till Madrid för att förnya det. Ambassaden i Madrid är enda platsen i Spanien för att förnya sitt svenska pass. Jag gillar inte Madrid så värst. För stort, för instängt, för mycket byggnader och trafik. Inte är stan särskilt vacker heller. Och jag gillar inte storstäder.
Jag medger att jag gnällde lite där i bilen, men det var innan jag fick reda på det verkliga problemet med att passet har gått ut. Och det är att det är så dyrt att förnya det.
Det kostar 150 euro!
Plus 18 euro för att få det skickat till Sevilla.
Jag tycker att det är orimligt att ta 150 euro för att förnya ett pass.

Så tillkommer resa tur och retur till Madrid, eventuell övernattning eftersom resan från Sevilla tar ungefär sex timmar, och ambassadens passtjänst stänger klockan 12.30. Och jag ska hitta dit...
Jag blir helt matt.

Visst borde jag ha kollat utgångsdatumet tidigare, förnyat passet när jag var i Sverige, men vem tänker på det i augusti när passet går ut i mars året därpå?


17 kommentarer:

  1. Oj, ja det var dyrt! När det gäller pass och Spanien tyckte vi att det var intressant att vi tvingades visa det så ofta. När vi reste i Frankrike hade vi passet inlåst i värdeskåpet i husbilen och plockade aldrig fram det, det behövdes inte vid något tillfälle. I Spanien behövde vi visa passet vid massor av tillfällen: varje gång vi checkade in på en camping (de accepterade inte det internationella campingkortet som man kan använda vid incheckning i andra länder), när vi skulle köpte sim-kort samt vid något tillfälle när vi handlade mat och skulle betala med kort... Så vi fick börja bära runt på passen istället för att ha dem inlåsta ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visar nästan aldrig pass. Jag tar med det om jag ska sova på hotell, då behöver man legitimera sig och jag har inget id-kort som spanjorerna har, det är bara passet som gäller. I matbutikerna visar jag ibland mitt körkort om jag behöver legitimera mig, trots att körkortet inte gäller som id-handling här. Egentligen ska man alltid ha giltig legitimation på sig i Spanien. Det har inte jag.

      Radera
  2. Finns det inget annat du kan göra i Madrid eller dess närhet som lockar, som kanske gör att medicinen går ned lite lättare.

    Inget museum du vill se men ännu inte tagit dig i kragen att ta dig till? Någon ruin, någon vacker park?

    Du ser att jag försöker tänka positivt, va!? :D

    Vi bör nog fundera på om vi ska skaffa nationella ID-kort i sommar med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte vara positiv, jag vill tycka synd om mig själv ;-)
      Jag har börjat vänja mig vid tanken. Det blir nog en övernattning, finns för 10 euro, så jag tänker på all ENSAMTID som jag kommer att få! Jag ska läsaläsaläsa och läsa!

      Radera
    2. Id-kort är nog en bra idé. Alla spanjorer har ju sådana, livet blir nog lite enklare med ett kort.

      Radera
  3. Ah..surt.. Dyrt! Jag har just hittat till din blogg! Kommer fortsätta titta in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har just kikat in hos dig. Vilken fantastisk plats du bor på! Så vackert!
      Välkommen hit förresten!

      Radera
  4. Alltså jag förstår dig, jag fick också betala det förra året då jag var tvungen att förnya passet i förtid (9 mån innan det gick ut och ingen tid att åka hem och göra det) för att kunna få mitt nya visum då vi bor utanför EU och passet måste vara giltigt längre än visumets längd). Men det är samma pris på alla svenska ambassader i EU. Men de erbjuder ju att man förnyar hemma i Sverige och de kan även då skicka det till en utomlands för en mindre avgift om man bara är på ett kortare besök och inte hinner vänta på att det blir klart.

    Själv är jag en storstadsmänniska och älskar Madrid där jag bodde i 1,5 år för 10 år sedan. Hoppas ändå du kan göra något kul av besöket :) mvh, C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, nio månader innan det gick ut... Det är surt. Förstår inte hur det akn kosta så mycket.
      Var bor du nu?
      Ska man vara noga är det nog inte Madrid det är fel på, utan jag trivs bara inte i städer. Fint att du trivdes!

      Radera
  5. Been there done that :( I Tyskland är ambassaden i Berlin det ENDA stället i hela Tyskland vi svenskar kan förnya våra pass, det blev dyrt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela familjen?
      Inte kul alls. Ska minnas detta tilsl det är dags att förnya nästa gång. Disa komemr nog även i fortsättningen få ha spanskt pass. Det blir billigast så.

      Radera
  6. Jag veeeeet!! Jag kollade upp det igår eftersom jag måste förnya mitt pass också. Tur i alla fall att jag bor 20 minuter från ambassaden. Förr kunde man fixa pass på konsulaten också men det var väl för dyrt eller nåt..
    Det som irriterar mig är alla papper som måste visas upp. För mig lönar det sig nog faktiskt att åka till Sveariket över en helg. Om jag hittar billiga biljetter. Och tid... Jag hade tänkt åka i slutet av juli men då är det redan försent. Vågar jag chansa på att åka utan pass mellan Tyskland och Norge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det har med ny utrustning att göra, att det inte går att fixa på konsulaten längre.
      Dumt att chansa, tror jag. Om det gick att åka billigt mellan Spanien och Sverige skulle jag absolut åka till Sverige för att få nytt pass. Men har passexpeditionen öppet under helgen?
      Har du någon nytta/glädje av att bo nära ambassaden?

      Radera
    2. Det har jag inte tänkt på... Om det är öppet på helgen menar jag. Att jag bor nära ambassaden gör i alla fall att jag inte behöver åka genom hela landet för att fixa passet. Det är bara så jobbigt att passet går ut 11 dagar tidigare än jag kan åka -.-

      Radera
  7. Åh ja. Mitt pass gick ut i januari förra året, skulle resa till Sverige i mars... Hade ju tyckt att det hade varit praktiskt, eller framför allt ekonomiskt, om det hade hållit sisådär tre månader till så hade jag kunnat göra det i Sverige istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så surt! Var det lika dyrt som här i Spanien?

      Radera

ny gadget

ny gadget