onsdag 2 mars 2016

Långhelg på kusten och i Portugal

I fredags var det lärarnas dag, och i söndags Día de Andalucía (helgdagen togs ut på måndagen) så det har varit långhelg här.
Vi åkte till kusten och övernattade i svärföräldrarnas lägenhet.
Det var kallt. Det snöade i stora delar av Spanien, och i vårt hörn av landet blåste det isvindar. Det finns ett element i lägenheten som man kan plocka fram, men det räcker bara till ett rum, så vi tog med ett hemifrån. Tyvärr kan man inte ha på båda samtidigt, visade det sig, för då går strömmen.
På söndagen blåste det mindre och vi åkte på utflykt till Portugal.
Vi stannade i Cacela Velha för att äta lunch medan vi funderade på vart vi skulle ta vägen sedan.
Cacela Velha är ett sådant litet, fint ställe.

Vi blev förvånade när vi kom och såg alla bilar, husbilar och polisbilar parkerade utanför byn. Var det något sportarrangemang på gång? Marknad?
Nej då, bara gudstjänst i byns kyrka.
Den hade just slutat när vi kom förbi. På baksidan av kyrkan satt ett äldre par och tittade på utsikten i den värmande solen.

Vi åt på restaurangen. Plattfisk till Jesús, kött till mig.
Disa, som haft ett par dagar utan mat, hade blivit hungrig igen och åt en fjärdedels ost, oliver, pommes frites, bröd med sardinpastej och doppade bröd i olivolja. Lite fisk blev det också. Vilket tålamod hon hade! Vi satt där i närmare två timmar, och lilltjejen var hur enkel som helst att ha med!

Vi kom på att vi hade lust att åka till Faro.

Vi har egentligen bara varit i staden en gång förut, och det var längesedan. Det var helgdag och varmt och staden var helt folktom. Vi gick och gick och det enda vi såg var stora dockor så det skulle se ut som om staden var befolkad, och musik som spelades i högtalarna. Surrealistiskt.
Nu var många ute och gick ,trots att det var söndag.

Vi såg storkar i kyrktornen, katter, båtar, flygplan på nära håll (världens bästa läge för en flygplats, här gick vi direkt upp ur havet, satte oss blöta i bilen och hämtade upp en kompis som kom med flyget, och åkte tillbaka till stranden intill igen)...
Disa blev förtjust i en duva på lekplatsen...

... och fick sedan dricka vatten från en drickfontän. Väldig skoj, tyckte hon!

Vi fikade goda, gräddiga, chokladiga bakverk, och promenerade lite till.

Innan vi åket tillbaka till Spanien handlade vi lite i en mataffär, bland annat något så exotiskt som palsternacka (!) och en särskilt god korv som vi skulle ha till lunch nästa dag. För då blev det grillat till lunch!

Portugisisk favoritkorv, annan portugisisk korv, kött, färskt bröd, aliño...
Vi var på en utflyktsplats nära byn, och tursamt nog för Disa hamnade vi bredvid ett gäng med en massa små kusinbarn, med flera filtar och bord fulla med leksaker. Disa höll sig lite på avstånd men försökte komma intill och leka med barnen och alla frestande leksaker. Då och då kom hon bort till oss med en boll, en pennkork eller en docka i famnen. Och lämnade snällt tillbaka sakerna när vi sa till.