torsdag 11 september 2014

Trött, trött

Nyss hemkommen med bussen.
Extremt trött efter 26-timmarspass på sjukhuset, sovit fyra av dem.
Efter att ha tittat på klockan ungefär var femte minut ringde jag desperat Jesús som var hemma ett par timmar för att hämta grejer inför nästa jobbdag och så. Klockan 21 skulle han vara tillbaka så att jag kunde åka hem för att sova och åka tillbaka tidigt nästa morgon.
- Du måste vara här senast, senast klockan nio, du får inte komma för sent, jag fixar inte mer!!!


Börjar bli riktigt trött på Håkan Hellströms Känn ingen sorg. Enda sången som funkar med Disa, det är bara att glömma alla vaggvisor och barnsånger med blåklockor, möss, björnar och sjörövare.

"Ge mej arsenik
För stan är full av tanter och tragik,
pulver hjälpte mig, verkligen..."

Eftersom jag inte kunde texten till den heller har jag en av gångerna jag varit hemma den här veckan kollat upp den på nätet, för Disas skull. Hon vill inte ha något hummande och lallande utan ord.

Det var hemskt att se henne med slangen i näsan, ännu värre var det att höra henne gråta; ett kvävt, otäckt ljud. Jag tog natten i alla fall, försökte vara ädel, J behövde sova inför första arbetsdagen med ungarna och han var helt slut efter hela dagen på sjukhuset med isättningen av slangen och allt vad det innebar. Han avskyr lika mycket som jag att se ungen sådan.


Om vi inte får komma hem i morgon blir jag tokig. Läkaren sa att vi får åka hem senast fredag, men det var innan testresultatet från näsgrejen blev fördröjt.
Nytt blodprov väntar, hennes immunförsvar är visst dåligt.

Bra nyhet: hon har gått upp drygt 100 gram på en vecka, vilket inte är tillräckligt men ändå bättre än föregående vecka då hon bara gick upp 20.


Har egentligen inget att klaga över. Disa mår bra.
I korridoren mitt emot vår ligger de cancersjuka barnen. Nästan varje dag sitter förtvivlade föräldrar och anhöriga utanför dörren dit in.


Min bebis med röda långa märken på kinderna där nässlangen varit fasttejpad...


10 kommentarer:

  1. Men hon ser ju i varje fall harmonisk ut när hon sover! Vilken sötnos!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är hon det, hon är inte sjuk eller mår dåligt på något sätt (förutom problemet med uppstötningar efter maten som vi nu känner till).

      Radera
  2. Lilla snuttan, hoppas allt ordnar sig snart! Kram /Hillevi

    SvaraRadera
  3. Hon är ursöt!!! Hoppas hoppas att ni får komma hem snart och får bra resultat på testerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testerna gav resultat, och vi fick komma hem!

      Radera
  4. Hon är helt otroligt söt! Jag förstår att detta måste vara en pers för er. Kan Jesús inte ta typ vård av sjukt barn? Fast det finns kanske inte i Spanien? Har aldrig hört att någon tagit det... eller pedir excedencía i några månader?? Då kanske han behåller sin plats ändå? Vet en mamma i Coria del Río som gjorde det i typ två år och hon behöll sin plats som funcionaria (lärare), men hon hade iofs fått sin plaza fija... Jaja... Jag ska inte lägga mig i, en idé bara. KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte tar fel tar man ut semesterdagar om man är tvungen att vara hemma för vård av sjukt barn, och de är ju inte så många... vab som i Sverige tror jag inte alls finns.
      Det verkar som om Jesús kan be om en sådan tjänstledighet, trots att han inte är fast anställd. Men det ber man om på våren när det är dags att välja skolor (listar vilka 100 skolor man helst jobbar på och hoppas på turen) och vad jag har hört så gäller den tjänstledigheten, om man får den beviljad, hela skolåret, inte bara några månader. Möjligheten finns om man har barn under tre år. Många väljer det eftersom de kan bli skickade vart som helst annars, och en nybliven förälder vill inte riskera att tvingas flytta, bo borta under veckorna eller få en resväg på flera timmar.

      Radera

ny gadget

ny gadget