lördag 27 september 2014

Butter

Disa måste inte bara registreras i Spanien, utan även i Sverige.
Jag hade ringt konsulatet i Sevilla innan, samt fått mejl om vilka papper som krävdes.
Trots det saknades det tre papper.
Två av dem har jag inte. Det ena, födelsebeviset, slängde tjänstekvinnan som gav oss Disas libro de familia, eftersom vi fick pappret från sjukhuset bara för att få en Libro de Familia, enligt henne. Denna Libro de familia gäller inte i Sverige, Sverige kräver ett födelsebevis på papper.
Suuuuck.

Jag visste inte vad jag skulle göra när jag kom ut därifrån. Gå hem till Jesús föräldrar och hämta Disa?
Jag hade lämnat henne där för att hon skulle få barnvakt. Inte för att det behövdes, det hade gått snabbare och smidigare att åka direkt till konsulatet, men jag vet att Jesús mamma väldigt gärna vill träffa Disa, och ta hand om henne en stund. Jag kunde ju inte komma tillbaka efter en halvtimme bara. Dessutom hade jag halvt om halvt lovat att vi skulle äta lunch där, nästan tre timmar senare. Måste hitta på något för att fördriva tiden.
Jag gick över bron och in i den här parken.



e
Köpte med baguette och dryck och satt på en bänk och åt sen (mycket sen) frukost och matade en duva.
Kände mig rätt butter och tänkte ilskna tankar om spanskt papperstrassel.
Och om konsulatet. "Är det här pappret rätt ifyllt" undrade jag. "Inte vet jag, jag vet inte vad det står" fick jag till svar. Nej, hen som delar ut blanketterna kan inte svenska.




Jag gick vidare längs avenyn, tog en titt in i godisaffären Woncandy som har en del svenskt lösgodis, såg sist att de har skumprickar, men kände att det var en dålig idé att köpa choklad den här tiden på dagen.
Gick vidare och hälsade på Nikki som jobbar mitt emot katedralen.




Och här tänkte jag nog avsluta det här inlägget på något sätt men jag är för trött.
Nu åker vi till kusten.
Sova.
Förmodligen redan i bilen, J får köra.
Skönt.

10 kommentarer:

  1. Gaaaa, hata verkligen pappersexercisen i Spanien. Jag tror du måste gå tillbaka till registro civil och be att få ett certificado de nacimiento på Disa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska göra det, men både jag och J har ett visst minne av att damen skulle göra sig av med pappret som inte längre behövdes, när vi fick familjeboken. Hoppas vi har fel...

      Radera
  2. Nej! Men hur kan hon slänga födelsebeviset? Herregud! Vad är det andra pappret som saknas?
    Hoppas det löser sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt utlänningspapper (borde ha förstått det, trots att det inte stod något om det i mejlet) samt en läkares utlätande om förlossningen.

      Radera
  3. Jag läser din blogg ibland, tycker att du skriver fint och intressant att läsa om barnlivet i Spanien. Jag måste också säga att du verkar ha en så härlig familj i Spanien, så fint att känna att ens barn verkligen har flera vuxna som vill vara med barnet. / Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!
      Kul att du gillar bloggen!
      Det stämmer att jag har tur med Jesús familj, och Disa har en himla tur med sina farföräldrar. Kunde inte bli bättre.

      Radera
  4. SÅ mycket lättare att skaffa dubbelt medborgarskap från Sverige! Lite meckigt var det allt med Spaniens alla regler, men det gick rätt lätt. Tycker ärligt talat att det är så sjukt det här med libro de familia - eller snarare förlegat. Victor har också en sån... LYCKA TILL!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst känns det lite förlegat? Jag är inte säker på dess betydelse ens, men det visar sig. Viktig som sjutton är den visst.

      Radera
  5. Jag håller tummarna när det gäller pappersproblematiken. Herregud :(
    Kramar

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget