fredag 12 juli 2013

Sommar i Sevilla

När man först öppnar ytterdörren slås man av hur varmt det är. Det är som att gå emot en het luftvägg.
Sedan börjar man gå. Man får den där sköna känslan som man fick när man var riktigt liten och satte sig i torkskåpet i tvättstugan. En sådan skön, het värme som hela kroppen sveps in i.
När den känslan har kommit dröjer det ungefär 20-30 steg innan värmen börjar bli jobbig.
20 steg till, och svetten börjar rinna.
Det blåser lite, men vinden är så het att det är som en enorm hårblås som blåser en i ansiktet.
Här börjar det bli jobbigt.
Svetten tränger fram.
Snart rinner den.
Från hårbotten, armvecken, ögonen, som tårar.
Man blir alldeles klibbig, och det här klibbet blir man inte av med förrän man tvättar av det med vatten.
Ansiktet är blankt och rött.
Man hoppas att man inte ska träffa någon på vägen, så att man måste kindpussas.
Det här med spanska kindpussar är ibland trevligt (särskilt om den andre är en sympatisk person med skägg eller skäggstubb, tycker jag som är förtjust i sådant), men på sommaren är det inte roligt alls. Jag vill inte blanda ansiktssvett med någon.

6 kommentarer:

  1. Trots detta så säger du "Kom och hälsa på oss! Kom i juli Chatrin! Det blir jätteskoj!"
    Du är ond! :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har jag sagt det? Jag menade säkert "jul". Mina elever har också svårt att höra skillnaden på jul och juli :)

      Radera
  2. Gah! Jag som tycker det ör jobbigt här, men då är det inte hettan utan fuktigheten som gör att man svettas som en gris...och att kindpussas med någon annans svett också. mardröm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fuktigheten är värst! Har ingen lust alls att åka till New York på sommaren!

      Radera
  3. Måste säga att jag ÄLSKAR svensk sommar, särskilt efter att ha bott utomlands några år... Spansk sommar är till och med "värre" än karibisk. Jag älskar värme, men den begränsar en så mycket när det är asvarmt.

    Får se hur varmt det är i USA nu våra veckor. För två år sedan höll jag seriöst på att svimma när det var 47+, blå himmel och vindstilla på vår lilla utflykt till death valley.

    Anna Granström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svensk sommar är underbart, och ännu mer underbart är den när man har bott/bor utomlands. Åh, vad man uppskattar den då!
      Jag har också blivit ritkigt dålig på grund av värmen. Spydde och fick feber och blev sjuk och konstig. Som tur är hämtade jag upp Jesús efter min utflykt på Algarvekusten, när han hade jobbat klart. Det blev han som fick köra hem. Hade det inte varit för honom hade jag inte kommit hem alls.

      Radera

ny gadget

ny gadget