torsdag 13 september 2012

Böter

Den som inte har parkerat i doble fila någon gång har inte bott i Sevilla.
Parkeringssituationen är extrem. Det finns mycket färre parkeringsplatser än bilar, så folk parkerar överallt de kommer åt. Längs alla trottoarer och gatstenar. I svängar. På övergångsställen. I en rad mitt i gatan, om det är en bred gata. Och så klart; i doble fila, dubbelfil. Det betyder att om en rad parkeringsplatser är full börjar folk att parkera i en ny rad bakom bilarna och blockerar den första raden. När den som har parkerat lagligt sedan ska köra iväg, får hen troligtvis skjuta undan två-tre bilar för att kunna köra ut.
Det här med att parkera i dubbelfil kräver förstås att man är mycket noga med att ha hjulen helt raka för att bilen inte ska svänga åt något håll när den knuffas undan. Och, förstås, att handbromsen inte är i. Herregud, glöm inte handbromsen!
Men det händer dagligen att folk gör det.
Det är mycket irriterande. Först börjar den som är instängd tuta som sjutton för att göra alla i området uppmärksamma på att hen är instängd. Sedan kan det hända att den instängde frågar på närliggande barer efter jäveln som stängt in bilen på parkeringsplatsen. Därefter ringer hen till bärgningsbilen, så kommer den och hämtar upp den blockerade bilen. Den instängde kommer då äntligen iväg till jobbet, eller vart hen ska, ett par timmar försenad, och idioten som lämnade sin bil med handbromsen i, går snopet fram och tillbaka där bilen borde stå och inser förfärat att det kommer att kosta mycket pengar att hämta ut den från bärgningsparkeringen.

140 euro, för den som undrar.




Jag var i alla fall noga med hjulen.


Svarta bilen och bilen med baklyktorna är i rörelse. Lägg märke till de två raderna på var sin sida om dem, samt den enda rad med lagligt parkerade bilar, under träden.

5 kommentarer:

  1. Vilken rolig beskrivning! Känner så väl igen det efter mina 10 år i Sevilla och erkänner givetvis att jag själv parkerat i doble fila mååånga gånger :-) Min pappa brukade dessutom ha så roligt åt detta fenomen att det förgyllde hela hans semester, och tog en massa bilder och visade de ordentliga svenskarna när han kom hem igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Min pappa tyckte också att det var himla roligt med doble fila-parkeringen och fotade.
      Jag hade lagt av med sådan parkering sedan J fick en jobbig böteslapp, det är ju inte lagligt att parkera så även om polisen för det mesta blundar för det. Men jag åkte fram och tillbaka och letade efter en riktig parkeringsplats och blev allt mer sen till jobbet, och såg ingen annan utväg...

      Radera
  2. ... Och vad var de bra sakerna med att bo i Spanien igen - förutom din rädda-dagen-med-bowling-sambo? Kan du komma på 5 saker?
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag kan: Solskenet och Maten!

      Radera
    2. Du var aldrig speciellt bra på att räkna eller hur? :)
      Kramar

      Radera

ny gadget

ny gadget