söndag 29 juli 2012

Färska fikon

Jag älskar sommaren i Sydspanien för dess frukter.
Kommer just från la frutería. Skulle ha köpt tomater och gurka, och det gjorde jag också, men gick dessutom ut med fyra tunga påsar med frukt.
Det började så klart med den enorma lådan med meloner. Spanska piel de sapo, typiska för trakten.
Vem kan motstå en stor back med solvarma meloner?
Vidare blev det vindruvor, citroner att göra lemonad av , gula plommon, en påse röda kaktusfrukter och en påse fikon från byn. Det vimlar ju av fikonträd här.

Jag älskar fikon. Det är en av mina favoritfrukter.
Men man säger inte fikon rätt och slätt, utan här pratar man om brevas och higos.
Brevas är de första fikonen på trädet. De är stora och mycket söta och mjuka. Så mjuka att skalet går sönder bara man tar i det.
När las brevas har plockats eller fallit av växer en ny frukt ut på precis samma ställe, det är higo. Higos är fastare i fruktköttet och skalet, mindre i storleken och lite mindre söta.
Men nästan lika goda.
Imorgon blir det att köpa en ny påse. Dagens fikon är redan slut...



6 kommentarer:

  1. Jag hoppas det kommer ett recept pa de där citronerna och lemonaden!

    SvaraRadera
  2. Hjälp, så gott! Sommaren är verkligen helt underbar då det kommer till godsaker från naturen.

    Jag köpte ett fikonträd och planterade i trädgården tidigare i sommar. Ser fram emot att kunna skörda frukter från det om några år. Nästa sommar är planen ett persikoträd. Det fanns ett här förr i tiden men efter 25 år tog frosten det en vinter. Så jag tycker att det är dags med ett nytt.

    Njut av alla goda frukter och ha det gott!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är den! Det är bara att njuta och proppa i sig så att det räcker för hela året.
      Vad spännande med ett eget fikonträd! Visste inte att de klarar sig i Sverige. Det kanske är mest i södern där du bor?

      Radera
  3. Längtar efter plommon så jag kan göra plommonmarmelad.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plommon som är så gott! Man kan göra fikonmarmelad också, visste du det? Ska nog prova...

      Radera

ny gadget

ny gadget