måndag 30 januari 2012

Prinsessan på ärten

Lägenhetsägaren har varit här. Han och hans pappa lagade tvättmaskinen, sprejade på en vägg och tog med  sig sängmadrassen.
Lägenheter brukar hyras möblerade, och möblerna i den här är helt okej, men madrassen är det inte.
Efter drygt ett år med hårda fjädrar i ryggen och en jättelik grop i mitten fick vi nog.
Vi köpte en ny madrass.
Men var skulle vi göra av den gamla?
Vi la den nya ovanpå, och det var fantastiskt att ligga på en mjuk madrass igen.
Var lite kul med en så hög säng.
- Det är som i Prinsessan på ärten, sa jag, la princesa encima del guisante!
- Vadå för prinsessa, undrade Jesús.
- Prinsessan i sagan. Har du inte hört den? Det var en prinsessa som låg på en massa madrasser, säkert hundra, och under alla dem hade de lagt en liten ärta. Och hon kände den i ryggen och kunde inte sova!
- Varför la de en ärta under madrasserna?
- Ja, det... kommer jag inte riktigt ihåg. Jo, men de skulle väl kolla om hon var en riktig prinsessa eller en vanlig tjej.
- Jaha.

Vi la inga ärtor under madrasserna och vi kände inte fjädrarna i ryggen längre, men gropen i den gamla var så djup att den nya madrassen formades efter den, trots att den var så tjock. Ja, med båda på varandra når man inte ned till golvet med tårna när man sitter på sängkanten.

Men nu har alltså ägaren med sig sin madrass, och det är vi himla glada för.

Förresten, min bild på byrån, ni vet? Den var inte framme när besökarna kom. Vi storstädade innan, och det var Jesús som hade hand om sovrummet.
Och, om man ska vara noga, även de andra rummen eftersom jag sov.
Ja, det var han som storstädade.

3 kommentarer:

  1. Om man har en benägenhet att få kramp i benen när man sover (eller stiger upp kanske) kan man pröva att lägga en kniv under madrassen (en slö bordskniv duger säkert). Tipset förmedlades av doktor Gunilla i Fråga doktorn i SVT. Hon var lite generad men hävdade att det hade hjälpt, kanske har det med geolinjer som bryts, punkter som korsas... nåt sånt. /Katrina

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Katrina. Ska lägga det på minnet ifall jag får kramp i benen i sängen någongång:)
    Undrar vem som kom på det. Vem som först la en kniv under madrassen på grund av kramp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Jag hittar min frilufsige sambos fällknivar lite överallt (i sängar/soffor) och nu vet jag äntligen varför. Det är mot kramp! :)
      Ficklampor är något annat som han sprider runt sig på samma sätt? Finns det några liknande teorier om detta eller borde jag bara köpa hem mer morötter? :)
      /C

      Radera

ny gadget

ny gadget