måndag 2 januari 2012

Nyårsafton

Tänka sig. Det här var min första riktiga nyårsafton i Spanien.
Jag var här för fem år sedan också. Familjen var på besök, jag skulle stanna i Ronda ett par månader till, och vi tänkte oss ett riktigt nyårsfirande vid bron i Ronda. Men det var inte alls skoj. Alla matställen var stängda så vi blev nästan utan middag. Dessutom var det bara vi och ett tiotal turister på plats för att fira och för att som spanjorerna äta vindruvor på tolvslaget.
Jesús berättade senare att spanjorer firar nyårskvällen med familjen. Efter tolvslaget försvinner många iväg på olika fester.

Vi tog med Jesús föräldrar och åkte hem till hans brors familj strax utanför Sevilla.
Ett festbord med tapas väntade; nykokta räkor, jamón, lax, små grejer med god fyllning, heminlagd ansjovis, läskiga ostar... Sedan kom huvudrätten; ugnstekt fisk med en fantastisk sås gjord på bland annat ett kilo musslor.
När vi var proppmätta serverades efterrättstallrikar med flan (är det samma som créme brulée?), ananas och chokladmousse (mitt bidrag).
Sedan förberedde vi vindruvorna. Vi plockade åt oss tolv druvor var från en stor skål, la dem i champagneglas. Jag kärnade ur mina, och gissade att det kanske var fusk eftersom ingen annan gjorde det, men tydligen får man tur i alla fall.  Tolvslaget ringdes in i tv och vi åt en druva för varje slag.
Man ska visst bära röda underkläder den här dagen också, för extra tur, men jag struntade i det.
Sedan var det skål i champagne och spel. Vid två kom Jesús systers familj, och vid fyratiden åkte vi hemåt allihop, trötta och nöjda.



1 kommentar:

  1. Det låter så härligt, så vackert, att göra saker tillsammans.... Hade bytt ut min nyårsafton mot vad som helst... Jag är så glad att ni har varandra, fina ni!! Gott Nytt År!

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget